Mustig linssoppa

Denna soppan gjorde jag till middag idag och den var sååååå god! Godaste soppan jag ätit tror jag. Snabb, nyttig och lättlagad dessutom, ett stort plus.

2 dl röda linser
2 stora potatisar
2 morötter
1 gul lök
1 msk tomatpuré
1/2-1 tsk sambal oelek
1 liter grönsaksbuljong
2 lagerblad
5 hela kryddpepparkorn
Ev creme fraiche

Skala och skär potatis i grova tärningar och moroten i strimlor. Hacka löken grovt och fräs morot, potatis och lök i margarin. Tillsätt tomatpuré och sambal oelek. Lägg i linser, lagerblad och kryddpepparkorn och häll över buljongen. Låt puttra i ca 15 min. Smaka av med salt.
Lägg ev en klick creme fraiche på soppan vid servering. Det gjorde jag och det var mycket gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0